Jedną z ciekawostek o archipelagu, którą często dzielą się wszelkiej maści portale informacyjne jest liczba skrzyżowań z sygnalizacją świetlną na Wyspach Owczych. Najczęściej powielana jest dawno już nieprawdziwa liczba trzy. Jak więc jest naprawdę?

Początki

Kreśląc króciutki rys historyczny, przytoczmy za farerską Wikipedią, że w amerykańskim Cleveland w roku 1914 zainstalowano pierwszą na świecie elektryczną sygnalizację świetlną. Co ciekawe, pierwsze auto – kultowy Ford T – trafi na archipelag dopiero osiem lat później.

A ile przyszło Wyspom Owczym czekać na pierwszą sygnalizację świetlną? Jak podaje farerska prasa, pierwsze światła na skrzyżowaniach w centrum Tórshavn pojawiły się pod koniec lat 80-tych, chociaż plany ich instalacji – wzmożone śmiercią pieszego pod kołami – snuto już dwie dekady wcześniej.

Farerskie wiadomości „Dagur og Vika” o pierwszych sygnalizacjach świetlnych na archipelagu

Ile skrzyżowań z sygnalizacją świetlną znajduje się zatem na Wyspach Owczych?

Trzy? Rzut oka na centrum Tórshavn w serwisie OpenStreetMaps pozwala szybko odnaleźć trzy sygnalizacje świetlne w ciągu ulic Bøkjarabrekka, Niels Winthers gøta i Jóannesar Paturssonar gøta. Wszystko na odcinku pół kilometra. I tutaj też chyba kończy swój research większość dziennikarzy.

Steinatun i farerskie korki

Chcąc kontynuować poszukiwania, trzeba z mapką zawędrować na północ, na wyspę Borðoy, aby odnaleźć czwartą sygnalizację, w osadzie Norðdepil.

Światła w Norðdepil, rok 2016. W oddali trwają końcowe prace nad Viðareiðistunnilin.

Zatem cztery? Tak było aż do roku 2018. W poszukiwaniach kolejnych słupków z czerwonym, żółtym i zielonym światłem na Wyspach Owczych trzeba już szperać w farerskich źródłach. A do tego przyda się klucz – słówko ferðsluljós oznaczające sygnalizację świetlną (dosł. światła ruchu drogowego).

Piątą na Wyspach Owczych sygnalizację świetlną zainstalowano w czerwcu 2018 r. na ruchliwym skrzyżowaniu ulicy Hvítanesvegur ze stołeczną „obwodnicą” Eystari ringvegur.

Skrzyżowanie ulicy Hvítanesvegur ze stołeczną „obwodnicą” Eystari ringvegur

Sześć. Północ archipelagu nie chce zostawać w tyle za stołecznym Havnem. W Klaksvík w styczniu 2019 roku zainstalowano drugą na wyspie Borðoy sygnalizację świetlną. Strzeże ona bezpieczeństwa szkolnej dziatwy przy przejściu na skrzyżowaniu ulic Skúlatrøð z Gerðagøta.

Weryfikacja źródeł

Naszą dotychczasową wyliczankę potwierdza artykuł na portalu dagur.fo z roku 2019: Frammanundan eru seks ferðsluljós í Føroyum – fýra í Havn og tvey uttan fyri Havnina (Wcześniej było sześć skrzyżowań z sygnalizacją na Wyspach Owczych – cztery w Tórshavn i dwa poza nim). Z dalszej lektury dowiadujemy się, że w związku otwarciem stołecznego college’u Glasir (którego mury mogą pomieścić 1500 uczniów) w pobliżu pojawi się kolejna szóstka skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.

Zatem dwanaście? Nie, tak łatwo nie będzie. Ostatecznie w pobliżu Glasira „tylko” trzy skrzyżowania otrzymały sygnalizację. Co, póki co, zatrzymuje farerski licznik świateł na liczbie dziewięć.

Jako ciekawostkę przytoczmy, że w pobliżu Glasira zainstalowano także pierwszą na Wyspach Owczych sygnalizację dla rowerzystów.

Post scriptum

Z kronikarskiego obowiązku wypada dodać do naszej listy światła, które kierują wahadłowym ruchem w tunelu Norður um Fjall. I te od roku 2022 stawiane na wjeździe do Tjørnuvík, kierujące ruchem w szczycie sezonu turystycznego.

Skrzyżowanie Jóannesar Paturssonar gøta z Fríðriks Petersens gøta

Kiedy więc następnym razem traficie na ciekawostkę o Wyspach Owczych, uruchomcie w sobie krytyczne myślenie. I zerknijcie do źródeł. Całkiem możliwe, że trójkę trzeba będzie podnieść do kwadratu.